خلاصه کتاب روانشناسی پول

خلاصه کتاب روانشناسی پول درباره چیست؟

خلاصه کتاب روانشناسی پول درباره طرز فکر عجیب مردم در مورد ثروت، طمع و شادی است.

1. هیچکس دیوانه نیست
خلاصه: همه از دریچه تجربیات گذشته خود به پول نگاه می کنند.

شما می توانید بخوانید که از دست دادن همه چیز در طول، مثلاً رکود بزرگ، چگونه بود، اما هرگز زخم های عاطفی کسانی را که از آن جان سالم به در بردند و اکنون می ترسند دوباره سرمایه گذاری کنند، متحمل نخواهید شد. بنابراین مهم است که به خاطر داشته باشید، تا زمانی که در یک بحران مالی زندگی نکرده باشید و پیامدهای آن را احساس نکنید، هرگز متوجه نمی‌شوید که چرا مردم آن‌گونه رفتار می‌کنند.

2. شانس و ریسک
ایده بزرگ: هیچ چیز آنقدر خوب یا بد نیست که به نظر می رسد.

هر نتیجه در زندگی توسط نیروهایی غیر از تلاش فردی هدایت می شود. بیل گیتس نسبت به میلیون ها دانش آموز دیگر مزیت رقابتی داشت زیرا او در یکی از تنها دبیرستان های جهان تحصیل می کرد که پول نقد و آینده نگری برای خرید کامپیوتر داشت. در امور مالی، شانس به همان اندازه که ریسک دارد، نیرو دارد.

3. هرگز به اندازه کافی
ایده بزرگ: افراد ثروتمند کارهای احمقانه انجام می دهند.

راجات گوپتاس. برنی مدوف. اینها مردانی هستند که همه چیز داشتند – ثروت، قدرت، آزادی – فقط به این دلیل که احساس کافی نداشتند همه چیز را از دست دادند. درس؟ نیازی نیست آنچه را که دارید به خطر بیاندازید و برای چیزهایی که ندارید و نیاز ندارید به آن نیاز دارید. به نظر می رسد سخت ترین مهارت مالی، جلوگیری از حرکت تیرک دروازه ها است.

4. ترکیب مخدوش کننده
ایده بزرگ: ذهن ما برای رسیدگی به این واقعیت ساخته نشده است که ترکیب کردن منجر به نتایج مغایر با منطق می شود.

ثروت وارن بافت به این دلیل نیست که فقط یک سرمایه گذار خوب است. بلکه به این دلیل است که از کودکی یک سرمایه گذار خوب بوده است. در زمان نگارش، دارایی خالص وارن بافت 84.5 میلیارد دلار است. از این مقدار، 84.2 میلیارد دلار پس از تولد 50 سالگی او جمع شده است. ماهیت غیر شهودی ترکیب کردن، حتی باهوش ترین ما را به قدرت عظیم آن نادیده می گیرد.

5. ثروتمند شدن در مقابل ثروتمند ماندن
ایده بزرگ: سرمایه گذاری خوب تصمیم گیری خوب نیست. این به این است که دائماً خراب نشود.

هاوسل می نویسد که اگر بخواهد موفقیت مالی را در یک کلمه خلاصه کند، “بقا” است. نه «رشد» یا «مغز» یا «بینش»، بلکه «بقا». توانایی ماندن برای مدت طولانی، بدون از بین بردن یا مجبور به تسلیم شدن، بزرگترین تفاوت را در کسب درآمد ایجاد می کند. ترکیب کردن فقط در صورتی کار می کند که بتوانید سال ها به یک دارایی فرصت دهید تا رشد کند.

6. دم، شما برنده می شوید
ایده بزرگ: شما می توانید نیمی از اوقات اشتباه کنید و همچنان ثروتمند شوید.

«هر چیزی که بزرگ، سودآور، معروف یا تأثیرگذار است، نتیجه یک رویداد دم است – یک رویداد دور از هزار یا میلیون‌ها. و بیشتر توجه ما معطوف به چیزهایی است که بسیار بزرگ، سودآور، معروف یا تأثیرگذار هستند. وقتی بیشتر چیزهایی که ما به آنها توجه می کنیم نتیجه یک دم است، به راحتی می توان نادر بودن و قدرتمند بودن آنها را دست کم گرفت.”

7. آزادی
ایده بزرگ: کنترل زمان خود بالاترین سودی است که پول پرداخت می کند.

بالاترین شکل ثروت این است که هر روز صبح از خواب بیدار شوم و بگوییم: «من می‌توانم هر کاری که بخواهم، هر زمان که بخواهم، با هرکسی که می‌خواهم، تا زمانی که بخواهم انجام دهم.» این بیش از حقوق شما، بیشتر از اندازه ساعات کاری شما، بیش از اعتبار شغل شما، بیش از هر چیز، بالاترین سودی است که پول پرداخت می شود.

8. پارادوکس مردی در ماشین
ایده بزرگ: هیچ کس به اندازه شما تحت تأثیر دارایی های شما قرار نمی گیرد.

مردم تمایل به ثروت دارند تا به دیگران نشان دهد که می خواهند مورد پسند و تحسین قرار گیرند. اما در واقعیت، آن افراد دیگر اغلب از تحسین شما دوری می‌کنند، نه به این دلیل که فکر می‌کنند ثروت قابل تحسین نیست، بلکه به این دلیل که از ثروت شما به عنوان معیاری برای تمایل خود برای دوست‌داشتن و تحسین شدن استفاده می‌کنند.

9. ثروت چیزی است که شما نمی بینید
ایده بزرگ: خرج کردن پول برای اینکه به مردم نشان دهید چقدر پول دارید سریعترین راه برای داشتن پول کمتر است.

ما تمایل داریم ثروت را بر اساس آنچه می بینیم قضاوت کنیم زیرا این اطلاعاتی است که در مقابل خود داریم. اما حقیقت این است که ثروت چیزی است که شما نمی بینید. ثروتمند یک درآمد جاری است. ماشین های خوبی خریداری شده الماس خرید. اما ثروت پنهان است. این گزینه ای است که هنوز برای خرید بعداً مورد استفاده قرار نگرفته است. ندانستن تفاوت، منبع تصمیمات بی شمار پولی ضعیف است.

10. پس انداز کنید
ایده بزرگ: تنها عاملی که می‌توانید کنترل کنید یکی از تنها چیزهایی است که مهم است.

ایجاد ثروت ارتباط چندانی با درآمد یا بازده سرمایه گذاری شما ندارد و بیشتر با نرخ پس انداز شما ارتباط دارد. مهمتر از آن، ارزش ثروت نسبت به آنچه شما نیاز دارید است. نرخ پس انداز بالا به این معنی است که هزینه های کمتری نسبت به آنچه در غیر این صورت می توانستید داشته باشید و داشتن هزینه های کمتر به این معنی است که پس انداز شما بیشتر از زمانی است که بیشتر خرج می کنید.

11. معقول > منطقی
ایده بزرگ: هدف برای معقول بودن بهتر از تلاش برای منطقی بودن سرد است.

هاوسل می نویسد: «هنگام تصمیم گیری مالی، هدف خود را عقلانی بودن سرد نکنید. “هدف کنید که کاملا منطقی باشید. معقول واقع بینانه تر است، و شما شانس بیشتری برای پایبندی به آن برای درازمدت دارید، که در مدیریت پول بیشترین اهمیت را دارد. شما یک صفحه گسترده نیستید، به یاد داشته باشید. شما یک شخص هستید

12. سورپرایز!
ایده بزرگ: تاریخ یک راهنمای غیرقابل نفوذ برای آینده است.

تله ای که بسیاری از سرمایه گذاران در آن گرفتار می شوند همان چیزی است که هاوسل آن را مغالطه “مورخین به عنوان پیامبران” می نامد: اتکای بیش از حد به داده های گذشته به عنوان سیگنالی برای شرایط آینده در زمینه ای که در آن نوآوری و تغییر رگ حیاتی پیشرفت هستند. عملکرد گذشته نشان دهنده نتایج آینده نیست – جهان تغییر می کند.

13. اتاق برای خطا
ایده بزرگ: مهمترین بخش هر برنامه، برنامه ریزی برای برنامه ریزی است که طبق برنامه پیش نمی رود.

هنگام تخمین بازده های آینده خود از اتاقی برای خطا استفاده کنید. هاوسل برای سرمایه گذاری های خود فرض می کند که بازده آتی که در طول عمرش به دست می آورد ⅓ کمتر از میانگین تاریخی خواهد بود. بنابراین، اگر تصور کنم آینده شبیه گذشته است، او بیشتر از چیزی که می کرد پس انداز می کند. این حاشیه امنیت اوست.

14. تغییر خواهید کرد
ایده بزرگ: برنامه ریزی بلند مدت سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد زیرا اهداف و خواسته های افراد در طول زمان تغییر می کند.

ما چنان پیش‌بینی‌کنندگان ضعیفی از خود آینده‌مان هستیم که اصطلاحی برای این پدیده وجود دارد: توهم پایان تاریخ. ما می دانیم که در گذشته چقدر تغییر کرده ایم، اما به شدت دست کم می گیریم که شخصیت، خواسته ها و هدف ما در آینده چقدر تغییر خواهد کرد.

هاوسل می نویسد: «تصور یک هدف آسان و سرگرم کننده است. تصور یک هدف در چارچوب استرس‌های زندگی واقع‌بینانه که با فعالیت‌های رقابتی رشد می‌کنند، چیزی کاملاً متفاوت است.» هنگامی که تصمیمات بلندمدت می گیرید، به یاد داشته باشید که از اهداف شدید برنامه ریزی مالی اجتناب کنید و واقعیت تغییر ذهن خود را بپذیرید.

15. هیچ چیز رایگان نیست
ایده بزرگ: هر چیزی قیمتی دارد، اما همه قیمت ها روی برچسب ها ظاهر نمی شوند.

بهای موفقیت سرمایه گذاری بلافاصله مشخص نیست. این برچسب قیمتی نیست که بتوانید ببینید، بنابراین وقتی صورتحساب سررسید می شود، هزینه ای برای گرفتن چیز خوب به نظر نمی رسد. به نظر می رسد هزینه ای برای انجام یک کار اشتباه است. هاوسل می‌نویسد: «تفکر به نوسانات بازار به‌عنوان کارمزد به جای جریمه، بخش مهمی از توسعه ذهنیتی است که به شما امکان می‌دهد به اندازه کافی در اطراف خود بمانید تا سود سرمایه‌گذاری به نفع شما باشد».

16. من و تو
ایده بزرگ: از گرفتن نشانه های مالی از افرادی که در یک بازی متفاوت از شما بازی می کنند اجتناب کنید.

چیزهای کمی با پول مهمتر از درک افق زمانی خود و متقاعد نشدن از اعمال و رفتار افرادی که در حال انجام بازی های مختلف هستند، هستند. از راه خود برای تشخیص اینکه در حال انجام چه بازی هستید اقدام کنید و بقیه را نادیده بگیرید.

17. اغوای بدبینی
ایده بزرگ: خوش بینی به نظر می رسد فروش است. بدبینی به نظر می رسد که کسی می خواهد به شما کمک کند.

در امور مالی، بدبینی بیش از خوش بینی مورد توجه قرار می گیرد و بنابراین متقاعد کننده تر است. هاوسل می نویسد: «ایجاد روایت پیرامون بدبینی آسان تر است، زیرا قطعات داستانی تازه تر و جدیدتر هستند. «روایت های خوش بینانه مستلزم نگاه کردن به گستره ای طولانی از تاریخ و تحولات است که مردم تمایل دارند آن ها را فراموش کنند و تلاش بیشتری برای جمع آوری آن ها انجام دهند.» هاوسل معتقد است خوش بینی مالی واقعی این است که انتظار داشته باشید اوضاع بد باشد و غافلگیر شوید در حالی که اینطور نیست.

18. زمانی که شما هر چیزی را باور خواهید کرد
ایده بزرگ: داستان ها بر آمار برتری دارند.

هر چه بیشتر بخواهید چیزی حقیقت داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که داستانی را باور کنید که احتمال واقعی بودن آن را بیش از حد برآورد می کند. برای مثال، پس از پایان جنگ جهانی اول، تعداد کمی فکر می کردند که جنگ جهانی دیگری رخ خواهد داد. هاوسل می نویسد که چیزهای زیادی در زندگی وجود دارد که فکر می کنیم درست هستند، زیرا به شدت می خواهیم آنها حقیقت داشته باشند. او این چیزها را «تخیل جذاب» می‌نامد، و تأثیر زیادی بر نحوه تفکر ما در مورد پول دارند، به‌ویژه سرمایه‌گذاری و اقتصاد.

یادداشت های دیگر از خلاصه کتاب روانشناسی پول

“از راه خود خارج شوید تا وقتی همه چیز درست پیش می رود فروتنی و وقتی اشتباه می شود بخشش / شفقت را پیدا کنید.”
ثروت با سرکوب آنچه می توانید امروز بخرید به وجود می آید تا گزینه های بیشتری در آینده داشته باشید.
“پول خود را به گونه ای مدیریت کنید که به شما کمک کند شب بخوابید.”
“اگر می خواهید به عنوان یک سرمایه گذار بهتر عمل کنید، قدرتمندترین کاری که می توانید انجام دهید این است که افق زمانی خود را افزایش دهید.”
«با خیلی چیزها خوب پیش می‌روید. شما می توانید نیمی از اوقات اشتباه کنید و همچنان ثروتمند شوید.»
از پول برای به دست آوردن کنترل بر زمان خود استفاده کنید.
“هیچ کس به اندازه شما تحت تاثیر دارایی های شما قرار نمی گیرد.”
برای پس انداز به دلیل خاصی نیاز ندارید.
عدم اطمینان، در مورد، و پشیمانی هزینه های نامرئی هستند که ارزش پرداخت را دارند.
اهداف و خواسته های شما در طول زمان تغییر خواهند کرد.
یاد بگیرید که ریسک را دوست داشته باشید، اما از ریسک های مخرب پارانویا باشید. اولی به مرور زمان نتیجه می دهد. دومی شما را از پذیرفتن خطرات آتی که به مرور زمان نتیجه می دهند، باز می دارد.
از تحت تاثیر قرار گرفتن افرادی که بازی متفاوتی با شما انجام می دهند خودداری کنید.
هیچ پاسخ درست واحدی در امور مالی وجود ندارد، فقط پاسخی است که برای شما مفید است.

 

مقالات مرتبط: خلصه کتاب از صفر به یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Instagram
بلوویرا در اینستاگرام
Telegram
بلوویرا در تلگرام
Instagram

بلوویرا در اینستاگرام

Telegram

بلوویرا در تلگرام

پست های اخیر:
تبلیغات:
بنر بلوویراکست
سفارش طراحی سایت بلوویرا
خدمات سئو سایت بلوویرا
پشتبانی سایت وردپرس بلوویرا

مقالات مرتبط:

درخواست طراحی سایت:

جهت طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین خود در بستر اینترنت فرم زیر رو پر کنید.

طراحی سایت با بلوویرا
مشاوره

درخواست مشاوره:

برای رزرو وقت مشاوره در حوزه طراحی سایت ، راه اندازی کسب و کار و سئو با ما در تماس باشید.

فهرست