خلاصه کتاب نسل سوم بازاریابی بلوویرا

 نوشته: فیلیپ کاتلر ، هرماوان کارتاجایا ، ایوان ستیاوان
 مترجمان: حمیدرضا ایرانی و اصغر رحمتی
 انتشارات آریانا قلم
 من ۳۹ هزار تومن خریدم این کتاب رو ، ترجمش خیلی خوبه ، کلاً ۲۳۰ صفحه است نوع کاغذشم کاهیه

بخش یک چرا نسل سوم بازاریابی

 چرا نسل سوم بازاریابی

 در طول این سال‌ها بازاریابی در طی سه مرحله تکامل یافته است که ما آنرا بازاریابی نسل یک ، دو و سه می نامیم. بسیاری از بازاریابان امروزی همچنان در حیطه بازاریابی یک عمل می کنند بعضی در مرحله ۲ بازاریابی و تعداد کمی نیز به سوی بازاریابی ۳ در حرکتند. بزرگترین فرصت ها برای بازاریابانی که در حیطه بازاریابی سه فعالیت می‌کنند پدید خواهد آمد.
 مدت ها پیش در عصر صنعتی محصولات بسیار ابتدایی بود و جهت ارز در بازاری انبوه طراحی شده بودند محصولات برای مشتریان بیشتر و با قیمت های پایین تر و مقرون به صرفه در ارائه می شدند مثل خودروی مدل تی هنری فورد که بیان کننده همین استراتژی است فورد می‌گفت هر مشتری نمی‌تواند ماشین به هر رنگی که می خواهد داشته باشد به شرطی که آن رنگ سیاه باشد این بازاریابی یک یا همان بازاریابی محصول محور بود.
 بازاریابی نسل دو در عصر اطلاعات پدید آمده است زمانی که هسته اصلی فناوری اطلاعات است در این نوع بازاریابی ارزش محصول توسط مصرف کنندگان تعریف شده است و مصرف کنندگان تا حد زیادی در ترجیحات خود متفاوتند متاسفانه این امر به طور ضمنی مصرف کننده را در برنامه های بازاریابی افرادی منفعل فرض می کند. این چشم انداز نسل دوم بازاریابی یا دوران مشتری مداری است.
 اما اکنون شاهد ظهور نسل سوم بازاریابی هستیم یا دوران ارزش محور، رویکرد بازاریابان به انسان نه به عنوان یک مصرف کننده بلکه به عنوان انسانی کامل که ذهن و قلب و روح دارد شکل گرفته است.
 در دنیای پیچیده امروز مصرف‌کنندگان به دنبال شرکت‌هایی هستند که در چشم انداز و ماموریت و ارزش های خود از عمیق ترین نیازهای آنها یعنی عدالت اجتماعی اقتصادی و زیست محیطی صحبت گفته باشد
نسل سوم بازاریابی به بررسی سه نیروی عمده ای می پردازید که در شکل گیری بازاریابی سه موثر بودند و شامل عصر مشارکت ، عصر پارادوکس جهانی شدن و عصر جامعه خلاق است.

کتاب “نسل سوم بازاریابی” اثر فیلیپ کوتلر، یکی از نام‌آورترین و تاثیرگذارترین کتب در زمینه بازاریابی است که به تحولات مهم و تغییرات عمده در عرصه بازاریابی معاصر می‌پردازد. در این کتاب، کوتلر سعی دارد نسل سوم بازاریابی را تعریف کرده و به مفهومی جدید از بازاریابی و تبلیغات پیشروی کند. در ادامه، تعدادی از موارد کلیدی از محتوای اصلی این کتاب را آورده‌ام:

  1. تاریخچه نسل‌های بازاریابی: کوتلر به تاریخچه نسل‌های مختلف بازاریابی، از نسل اول که تمرکز بر تولید داشته تا نسل دوم با تمرکز بر فروش و در نهایت نسل سوم با تاکید بر ارتباط با مشتریان اشاره می‌کند.
  2. تغییر در رویکردها: نویسنده تغییراتی که در رویکردهای بازاریابی رخ داده است، شامل اهمیت بیشتر از مشتری و تجربه مشتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات دیجیتال، توجه به توسعه محصولات متنوع، و تمرکز بر ارتباطات دو طرفه با مشتریان را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  3. تبلیغات و بازاریابی محتوا: کوتلر به تأکید بر تبلیغات محتوا (Content Marketing) و نقش آن در جذب و حفظ مشتریان می‌پردازد. او توصیه می‌کند که شرکت‌ها به جای تبلیغ مستقیم، محتواهای مفید و جذاب برای مشتریان ارائه دهند.
  4. تغییر در نحوه اندازه‌گیری موفقیت: کتاب به تغییرات در نحوه اندازه‌گیری موفقیت در بازاریابی نیز اشاره دارد. از جمله از تغییرات مهم این حوزه می‌توان به تجربه مشتری، متریک‌های ارتباطی، و استفاده از داده‌های تجاری اشاره کرد.
  5. نگرش به محتوا و تعامل: نویسنده به اهمیت تعامل با مشتریان و ایجاد ارتباطات پایدار با آن‌ها اشاره می‌کند. او معتقد است که نسل سوم بازاریابی نیازمند نگرشی شبیه به دوستی و اعتماد بیشتر به جای تبلیغات سنتی است.

خلاصه کتاب نسل سوم بازاریابی به تجار، بازاریابان، و علاقه‌مندان به بازاریابی ارتباطی مفاهیم جدیدی را معرفی می‌کند و به آنها راهنمایی می‌کند که چگونه در دنیای مدرن بازاریابی موفق عمل کنند.

خلاصه کتاب نسل سوم بازاریابی بلوویرا

عصر مشارکت

 توسعه و گسترش رسانه های اجتماعی یکی از توانمندسازهای موج جدید فناوری است. ما رسانه‌های اجتماعی را به دو دسته تقسیم می کنیم یکی رسانه‌های ابراز گرا که شامل وبلاگها، توییتر ،یوتیوب و غیره و سایت های اشتراک گذاری عکس مانند فلیکر و شبکه‌های اجتماعی می‌شود دسته دیگر رسانه های مشارکتی هستند که شامل سایت هایی مانند ویکی پدیا می باشد در عصر مشارکت افراد همانگونه که اخبار ایده ها و سرگرمی ها استفاده می کنند آنها را نیز خلق می کنند.
طراحی سایت در شیراز

 عصر پارادوکس جهانی شدن

 فناوری اطلاعات امکان تبادل اطلاعات بین ملت ها شرکت ها و افراد در سراسر جهان را فراهم ساخته است در حالی که فناوری حمل و نقل موفق به تسهیل تجارت و مبادلات فیزیکی در زنجیره ارزش جهانی شده است ولی برخلاف فناوری ،جهانی شدن موجب از بین رفتن تعادل می شود جهانی شدن اغلب موجب پدید آمدن پارادوکسهایی می‌شود. در واقع جهانی‌شدن سرشار از پارادوکس است ما می توانیم حداقل ۳ پارادوکس کلان را که در نتیجه جهانی شدن به وجود آمده است را بیان کنیم.
 درحالی که دموکراسی در حال یافتن ریشه های بیشتری در جهان است قدرت ابر قدرت غیردموکراتیک جدید‌به نام چین رشد زیادی کرده است.
جهانی شدن دعوت به یکپارچه سازی اقتصادی می کند ولی اقتصادهای برابر ایجاد نمی کند.
جهانی شدن که نه تنها فرهنگ واحدی را ایجاد نکرده است بلکه موجب پدید آمدن فرهنگهای متنوعی شده است.

 عصر جامعه خلاق

 مردم در جامعه خلاق افرادیبا مغز های باز و روشن هستند که در بخش‌های خلاق همچون علم هنر و خدمات حرفه ای فعالیت می کنند. شرکت ها نیز مانند افراد خلاق باید فراتر از اهداف مادی به خود شکوفایی بیاندیشند آنها باید بدانند که هستند و چرا در کسب و کار حضور دارند و باید بدانند که می خواهند به چه تبدیل شوند

آینده بازاریابی:

 آینده بازاریابی تا حدودی توسط روند توسعه‌ای جاری و تا حدی هم توسط نیروهای بلندمدت شکل خواهد گرفت .امروزه اعتماد بیشتر در روابط افقی وجود دارد تا روابط عمودی مصرف کنندگان بیشتر به یکدیگر اعتماد می‌کنند تا شرکت‌ها .ظهور رسانه‌های اجتماعی پاسخ ساده‌ای به اعتماد مصرف کنندگان به یکدیگر به جای اعتماد به شرکت‌ها هستند. شرکت ها برای دستیابی به موفقیت باید درک کنند که مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای از خلق مشترک جامعه سازی و شخصیت ها استقبال می نمایند.

خلق مشترک:

 خلق مشترک واژه ای است که سی کی پراهالاد در توصیف رویکرد جدیدی به نوآوری ابطال نمود او در کتاب خودشان یعنی عصر جدید نوآوری ،روش‌های جدید خلاق محصول و تجربه از طریق همکاری بین شرکتها مصرف‌کنندگان تامین کنندگان و شرکت‌های توزیع به هم پیوسته در یک شبکه نوآوری را بیان نمودند تجربه محصول هرگز به خودی خود پدید نمی آید این تجربه حاصل انباشته تجربیات تک‌تک مصرف‌کنندگان است.

جامعه سازی:

 برند ها برای اینکه بتوانند با بشر ارتباط برقرار کنند باید یک دی ان ای اصیل را توسعه دهند که احساست تمایز حقیقی آنهاست. این دی ان ای بازتابی از هویت برند در شبکه اجتماعی مصرف کنندگان خواهد بود. برندها با دی ان ای های منحصر به فرد در طول حیاتشان شخصیت خود را بنا می‌کنند و از آنجا که برای بازاریابان ایجاد متمایز امری مشکل است ،ایجاد تمایز اصیل به مراتب دشوارتر خواهد بود.

 بخش دوم استراتژی در نسل سوم بازاریابی

 برای بازاریابی، مأموریت شرکت یا محصول برای مصرف کنندگان ، شرکت‌ها  باید ماموریتی با مضمون تحول را ایجاد کنند. داستان قانع کننده در مورد آن بسازند و مصرف کنندگان را در آن درگیر نمایند تعریف مأموریت خوب با مشخص کردن این ایده های کوچکی که قدرت اثرگذاری بزرگ دارند آغاز می‌شود باید در نظر داشت که ماموریت در اولویت نخست است و منافع مالی به عنوان نتیجه از پی آن می آیند. بهترین رویکرد برای نشر مأموریت قصه گویی است. قصه‌گویی حول ماموریت شامل شخصیت سازی و ایجاد موضوع اصلی برمبنای استعاره ها است. برای قانع کردن مصرف کنندگان ابتدا داستان ها باید مصرف کنندگان را در گفتگویی در مورد برندتان درگیر نمایید. توانمندسازی مصرف‌کنندگان کلید اثرگذاری است .سه اصل مهم در بازاریابی  شامل ایجاد کسب و کاری غیر معمول و داستانی برای به حرکت در آوردن مردم و توانمندسازی مصرف‌کنندگان است.
 در بازاریابی نسل سوم فرهنگ مشارکت در مورد صداقت است که به تصویب و ارزش‌های مشترک و رفتارهای رایج کارکنان می پردازد. در بستر نیروهای تاثیرگذار بر کار فرهنگ شرکت باید مشارکتی، فرهنگی و خلاقانه باشد تطبیق ارزش ها و رفتارهای کارکنان در چارچوب نیروهای کار ،فرهنگ و مشارکت باید تعاملی فرهنگی و خلاقانه باشد. این فرهنگ باید زندگی کارکنان را تغییر داده و شرایط ایشان را برای تغییر زندگی دیگران توانمند سازد. شرکت‌ها با ایجاد صداقت می توانند در بازار با نیروی کار فرهیخته رقابت کرده و بهره‌وری و تعاملات با مصرف کننده را بهبود بخشیده و تفاوت ها را مدیریت کنند خلاصه اینکه بازاریابی ارزش ها برای کارکنان به اندازه بازاریابی ماموریت سازمان برای مصرف‌کنندگان اهمیت دارد.
 در نسل سوم بازاریابی مدیریت کانال توزیع، یافتن شرکای درست  بسیار اهمیت دارد.کانال توزیع با اهداف هویت و ارزش های مشابه آغاز می‌شود و توزیع‌کنندگان با ارزشهای سازمانی سازگار با شرکت قادر خواهند بود داستان‌های مربوط به برند را به صورت متفاوت به مشتریان منتقل کنند. در یک گام جلوتر از شرکت‌ها برای آنکه با شبکه توزیع خود هم داستان شوند باید آنها یکپارچه و به یک مجموعه تبدیل شوند.مدیریت شرکت برای قانع کردن سهامداران باید چشم انداز ماموریت و ارزشهای شرکت را فرموله کند. چشم انداز شرکت باید مفهوم پایداری را به گونه ای دربر گیرد که مزایای رقابتی را در بلندمدت مشخص سازد.

 بخش سه کاربرد نسل سوم بازاریابی 

 شرکت ها به طور سنتی در همان ابتدا به دنبال کسب سود از طریق برآورده ساختن بعضی از خواسته ها و نیازهای بازار هستند و اگر در فعالیت های خود موفق بوده و رشد نمایند و معمولاً با درخواست‌هایی برای کمک به عوامل . و موضوعات ارزشمند اجتماعی مواجه می شوند. این کمک ها ممکن است به صورت مشارکت های کوچک و کمک های موردی و یا حتی ایجاد کمپین های بازاریابی حمایتی اجرا شوند.
 در طول زمان عموم جامعه از شرکت‌ها انتظار خواهند داشت که به عنوان موتور های توسعه اجتماعی و فرهنگی عمل نمایند و تنها موتورهای کسب سود نباشند تنها روز افزونی از مصرف کنندگان در مورد شرکت ها با توجه به سطح مشارکت آنها در فعالیت های عمومی و اجتماعی قضاوت خواهند نمود برخی شرکت‌ها با قرار دادن چالش های اجتماعی در شاخص های شخصیتی خود ممکن است به نتیجه مطلوب تری برسند این شرکت‌ها جامعه را متحول می سازند و در این نقطه است که با شرکت‌ها به بازاریابی نسل ۳ وارد می‌شوند.
 فقر یکی از مهمترین معضلات بشر باقی مانده است توزیع درآمد در بسیاری از جوامع به جای الماس به شکل هرم است حرمیک فقرای بسیاری در قاعده ی آن قرار دارند اما همچنان که پراهالاد و دیگران اشاره کرده اند ، در قاعده هرم فرصت این هفته است به ویژه چین و هند حرکت‌های قوی را برای تبدیل حرم به الماس انجام داده‌اند دادن وامهای خرد به مردم فقیر و عموماً به زن ها بوده است چرا که ایشان از پول برای فعالیت‌های تولید استفاده نموده و بازپرداخت خوبی داشته‌اند. راه حل وسیع‌تر تشکیل شرکتهای کسب و کار اجتماعی است تشکیل این شرکت‌ها از طریق کارآفرینان شرکت‌ها و مردمان فقیر امکان پذیر است شرکت‌های کسب و کار اجتماعی با اهداف اجتماعی گره خورده‌اند و البته امید به کسب درآمد هم دارند شرکت های کسب و کار اجتماعی متعهدند که مردمان فقیر را با ارائه فرصت و استفاده از آمیخته بازاریابی تعدیل شده اید که محصولات و خدمات را برای فقرا مقرون به صرفه تر و در دسترس تر می سازد از فقر نجات دهند.
 در این فصل بر اهمیت شرکت‌های ارزش محوری که به سمت تعهدات سبز حرکت می کنند تاکید شد .
مزایای آن شامل: هزینه پایین‌تر شهرت و اعتبار بیشتر و کارمندان با انگیزه تر می باشد. شرکت های همچون دوپونت به عنوان نوآور والمارت به عنوان سرمایه گذار و تیمبرلند به عنوان گسترش کرد در جنبش سبز نقش آفرینی می‌کنند.
 هنگامی که تمامی آنها در یک بازار فعالیت کرده و با هم در تعامل باشند بازار سبز تقویت خواهد شد در پایان شرکت ها احتیاج دارند که میان چهار بخش پیشگامان و جویندگان ارزش و انطباق جویان با استاندارد و خریداران مهتاد تمایز قائل شده و رفتار و آمادگی های متفاوت آنها را برای خرید محصولات سبز مورد توجه قرار دهند شرکت‌هایی که در جهت پیشبرد پایداری زیست‌محیطی تلاش می‌کنند در حال فعالیت در نسل سوم بازاریابی هستند.

 جمع بندی مطالب:

 ‏ به مشتریان عشق بورز و بارقبا با احترام رفتار کن
 وقتی زمانه تغییر می کند با آن تغییر کن
 ارزش های خود را شفاف کن و هیچگاه از آنها صرف نظر نکن
 برآنهایی تمرکز داشته باش که می‌توانی بیشترین منفعت را به آنها برسانی
 برای نشان دادن کیفیت عادلان قیمت بگذار
 کمک کن کسانی که می‌خواهند مشتری تو باشند ، تو را پیدا کنند
به مشتریانت به دیده مشتری مادام العمر نگاه کن
 هر کسب و کاری یک خدمات است چرا که تا محصولات نیز خدمتی را به مشتری ارائه می کند
 هر روز فرایند کسب و کار را به هر طریقی بهبود بده
 مدیران خردمند در تصمیم گیری خود فقط به آثار مالی آنها توجه نمی کنند.
مطالب مرتبط: 10 اصل مهم سئو در طراحی سایت
داستان یک کارآفرین موفق به نام ایمان پاکراه

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Instagram
بلوویرا در اینستاگرام
Telegram
بلوویرا در تلگرام
Instagram

بلوویرا در اینستاگرام

Telegram

بلوویرا در تلگرام

پست های اخیر:
تبلیغات:
بنر بلوویراکست
سفارش طراحی سایت بلوویرا
خدمات سئو سایت بلوویرا
پشتبانی سایت وردپرس بلوویرا

مقالات مرتبط:

درخواست طراحی سایت:

جهت طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین خود در بستر اینترنت فرم زیر رو پر کنید.

طراحی سایت با بلوویرا
مشاوره

درخواست مشاوره:

برای رزرو وقت مشاوره در حوزه طراحی سایت ، راه اندازی کسب و کار و سئو با ما در تماس باشید.

فهرست