خلاصه کتاب چهار میثاق بلوویرا
چهار میثاق کتابی است که یک نویسنده بومی مکزیکی در مورد ماهیت واقعی انسان و هستی ارائه می کند. و اگرچه نویسنده، دون میگل رویز، به عنوان «تولتک» معرفی می‌شود، اما احتمالاً یک برچسب گسترده‌ است.
در هر صورت، اسطوره‌ای که او معرفی می‌کند اعجاب انگیز است، نوشته‌اش قدرتمند است و برخوردش با ماهیت توهم‌آمیز واقعیتی شفاف و قانع‌کننده است.
اگر قبلاً در فلسفه غرب یا شرق غرق شده اید، چهار میثاق کتاب خوب و کوتاهی است که حقایق آشنا را به اشکال جدید و لذت بخش خلق می کند.
اگر در فلسفه تازه کار هستید، در حال کاوش در نئوشامنیسم هستید یا فقط به دنبال یک مطالعه خوب برای تقویت روح هستید، چهار میثاق به همان اندازه کتاب خوبی برای شروع است. در واقع یک کتاب خودشناسی  و توسعه فردی می باشد.
خلاصه کتاب چهار میثاق

خلاصه کتاب چهار میثاق

شما در یک رویا زندگی می کنید.

دنیای شما از برچسب ها، مفاهیم و باورها تشکیل شده است. اما این برچسب ها، مفاهیم و باورها توهم هستند.درواقع شما در رویا زندگی می کنید.
این رویا با استفاده از کلمات برای شما برنامه ریزی شده است. از طریق یک فرآیند آموزشی که از روز تولد شما آغاز شد. کلماتی که از والدین، معلمان، جوامع و همسالان شما آمده است. کلماتی که به برچسب ها، مفاهیم و باورهایی تبدیل شدند که قوانین و مرزهای واقعیت شما را مشخص می کنند.
اما این رویا نرم بی ضرر نیست توهمات آن به اندازه قوانین فیزیک واقعی و ملموس است. آنها قوانینی هستند که به شما درباره خودتان و اطرافیانتان می گویند. آنها قوانینی هستند که به شما می گویند چیزها چگونه هستند، باید یا نباید باشند. آنها به شما کمک می کنند تا در هرج و مرج نظم را پیدا کنید.
شما با اکثر این قوانین موافقت کردید، حتی مسئولیتی در قبال آنها ندارید و حتی آنها را بررسی نکرده اید. برخی از آنها مفید هستند. اما بسیاری از آنها نیز نادرست، غیر واقعی یا دست نیافتنی هستند. آنها شما را مانند مگس پشت شیشه به دام می اندازند – قادر نیستند تار و پود رویایی را که شما را محدود می کند ببینید.
مضرترین این میثاق ها این را تقویت می کند که شما هرگز کافی نیستید.  دائماً از ایده آل های عجیب و غریب کوتاه می آیید. نتیجه؟ توافقاتی که دانسته و ندانسته بسته اید، منبع اساسی رنج و تلاش در زندگی شماست. بدتر از آن، آنها شما را به حامل رنج در دنیای اطرافتان تبدیل می کنند.
و با این حال شما آنها را نگه می دارید. تا حدودی به این دلیل که شما از خودسری بودن آنها آگاه نیستید. تا حدودی به این دلیل که هیچ جایگزینی ندارید. بیشتر به این دلیل است که به شما احساس امنیت می دهند. و امنیت، حتی اگر رنجی به همراه داشته باشد، بهتر از این است که دنیای شما را در هرج و مرج بیاندازید.
مقالات مرتبط: خلاصه کتاب شیب

امکان بیدار شدن وجود دارد.

اما می توان از این رویا بیدار شد. امکان مهندسی مجدد واقعیت بدون تلاش بی پایان و بدون رنج وجود دارد.
برای انجام این کار، باید بر سه مهارت تسلط داشته باشید:
آگاهی – دیدن رویا و توهمات آن برای آنچه هستند.
بخشش – پذیرش عواقب رویا، در خود و دیگران؛ 
عمل – حل کردن و شکل دادن به رویاهای خود و رویاهای دیگران به اشکال دلخواه شما.
این “بیداری دوم”، این پایان رنج، حالتی است که اغلب به عنوان “روشنگری” توصیف می شود.

سفر با آگاهی شروع می شود.

به سادگی خواندن و درک حقایق بالا اولین گام برای آزادی است. اما هر آگاهی که اکنون احساس می کنید، به سرعت محو خواهد شد. به جای اینکه از رویا بلند شوید و روی آن کار کنید، به زودی به عقب خواهید رفت و در آن مکیده خواهید شد.کی؟ شاید به محض اینکه خواندن این کتاب را متوقف کنید.
بهبود توانایی شما برای حفظ سطح آگاهی، تنها دروازه واقعی برای روشنگری است.
بسیاری از مسیرها به چنین حالت هایی از آگاهی بالا منتهی می شوند. نماز و روزه از راههای رایج در اکثر ادیان است. بودا مسیر روشنی برای مراقبه و آگاهی ذهن گذاشت. شمن‌های بومی آمریکایی (در میان دیگران) مسیر خود را با سنت‌های گیاهی کامل کردند که سفر را از طریق حالت‌های تغییر یافته آگاهی تسریع می‌بخشد.
اگرچه او در آخرین «مسیر تولتک به سوی آزادی» (آغاز مردگان) به آن اشاره می‌کند، اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف چهار میثاق این است که روئیز اهمیت حیاتی این سنت گیاهی را به وضوح بیان نکرده است (یا نمی‌توانست) در نتیجه توصیف خوبی از بیداری “چه چیزی” است و در مورد “چگونه” به آن رسیدن سخنی نگفته.
هر مسیری را که انتخاب کنید، اهمیت آموزش  در “بیداری” قابل انکار نیست. این یک پیش نیاز اساسی برای همه موارد زیر است.
سيسـتـم بـاور انسان ماننـد یـک کـتـاب قـانون اسـت کـه بـر ذهنش حکم فرمایی میکند. بدون هیچ سؤالی، هر آنچه که در کتاب نوشته شده حقیقت محض است. ما تمام قضاوت های خود را بر اساس ایـن کـتـاب انجام می دهیم حتی اگر این مفاهیم، علیه طبیعت درونی ما باشند. حتی ارزشهای معنوی مثل ده فرمان حضرت موسی طی پروسه ی اهلی شدن در مغز ما حک شده است. تمام ایـن تـوافـق هـا، یک به یک وارد کـتـاب قـانون می شوند و بر روی رؤیاهای ما سایه می اندازند.
چیزی در ذهن ما هست که باعث می شود هر کس و هر چیزی مثل هوا، سگ، گربه و… را قضاوت کنیم. حاکم درونی ما از کـتـاب قـانون کمک می گیرد تا در مورد تمام کارهایی که انجام می دهیم یا انجام نمی دهیم، چیزهایی که به آنها فکر می کنیم یا نمی کنیم و احساساتی که تجربه شان می کنیم نظر بدهد.
همه چیز تحت سلطهی این قضاوت ها شکل می گیرد. هر بار کاری را که كـتـاب قـانون اشتباه می داند انجام می دهـیـم نـدای درونی ما را گناهکار می خواند و باعث می شود خود را تنبیه کنیم و از وجود خود خجالت بکشیم. این اتفاق هر روز تکرار می شود و در تمام سال های زندگیمان ما را رها نمی کند.

آگاهی منجر به بخشش می شود.

با آگاهی و درک، بخشش به وجود می آید. بخشش برای گذشته ما و “شکست”های مداوم در برابر توافقاتی که هنوز داریم. بخشش برای اینکه خودمان و اطرافیانمان بر اساس آن توهمات رنج می برند. بخشش برای رنج هایی که دیگران در نتیجه توهمات خود ایجاد می کنند.
این بخشش، این پذیرش بی قید و شرط، در قلب عشق واقعی و جهانی قرار دارد. ارائه این یک ایده به تنهایی، از طریق پنجره ای از آگاهی که به دقت روشن شده است، شاید بزرگترین پیروزی چهار میثاق باشد. گرفتن آن، حتی برای یک لحظه، وزنه ای را از روی شانه های شما بلند می کند. وزنه ای که شاید مدت هاست حملش را فراموش کرده اید.
در برآورده کردن انتظارات خود شکست خواهید خورد. و دیگران نیز همینطور خواهند بود. اشتباه خواهید کرد؛ همانطور که دیگران نیز خواهند کرد. اما انسان بودن پیچیده است. همه ما محصول توهماتی هستیم که واقعیت های ما را می سازند. این واقعیت را بپذیرید، واقعیت خود را بپذیرید و خود و دیگران را ببخشید – “زیرا آنها نمی دانند چه می کنند”.

قدرت عمل از بخشش می آید.

بخشش کردن فضا، انرژی و قدرت مورد نیاز برای تغییر شکل واقعیت را از طریق موارد زیر باز می کند:
جلوگیری از ریشه‌یابی اتفاق های جدید و ناخواسته؛
حذف میثاق های  قدیمی و مضر که از قبل وجود داشته است. و
برنامه ریزی قراردادهای جدید که به آرامی رنج را از بین می برد.
برای این منظور، رویز چهار میثاق جدید را پیشنهاد می کند که در دنیای امروزی به خودتان بیایید:
  • با کلام خودگناه نکنید
  • هیچ چیز را به خود نگیرید
  • تصورات باطل نکنید
  • همیشه بهترین  تلاشتان را بکنید

با کلام خود گناه نکنید

کلمات قدرتمندتر از آن چیزی هستند که ما تصور می کنیم، آنها بلوک های سازنده برچسب ها، مفاهیم و باورها هستند.
برای جلوگیری از ایجاد توهمات جدید و مضر، هنگام استفاده از آنها برای خود یا دیگران بسیار محافظه کار باشید.
عادت کنید فقط آنچه را که خودتان می خواهید بگویید و فقط آنچه را که می گویید معنی کنید. وقتی شک دارید، اصلاً چیزی نگویید.

هیچ چیز را به خودتان نگیرید

به یاد داشته باشید که گفتار و کردار دیگران محصول واقعیت های واهی خودشان است.
تصدیق کنید که اگر واقعیت یکسانی را به اشتراک می‌گذاشتید، بهتر از این نمی‌دانستید که دقیقاً به همان شیوه عمل کنید و صحبت کنید.
هیچ چیز را به خود نگیرید این قدرت کلمات و اعمال دیگران را برای تأثیرگذاری بر شما خنثی می کند.

تصورات باطل نکنید

اگرچه می دانیم که بیشتر مفروضات بی اساس هستند، اما اغلب به آنها وزن توافقات کامل را می دهیم.
نتیجه؟ نقض انتظارات یک طرفه منبع اصلی سوء تفاهم و رنج در تمام سطوح زندگی است.
نسبت به تمایل طبیعی خود به فرض چیزهایی در مورد خود، دیگران و دنیای اطراف خود آگاه و محتاط باشید.
در عوض، بدون برچسب یا قضاوت نگاه کنید و گوش دهید. جرات سوال پرسیدن و شفاف سازی را داشته باشید.
و به یاد داشته باشید، وقتی کسی یا چیزی شما را غافلگیر می کند  شکست از آن او نیست، مال شماست.

همیشه بهترین تلاشتان را بکنید

این میثاق به شما نشان می دهد که چگونه سه مورد اول را در عمل پیاده کنید. این میثاق درباره این است که همیشه بهترین کار را انجام دهید، حتی اگر بهترین کارتان دائماً تغییر کند.
اگر به شما گفته می شد که در کودکی همیشه بهترین کار را انجام دهید، در واقع توصیه درستی بود. انجام بهترین کار بستگی به موقعیتی دارد که در آن قرار دارید و یک کار ساده نیست. در روزهای خاصی بهترین کار شما در جهان شکست خواهد بود، و در روزهای دیگر شاید فقط تلاش برای انجام یک کار مثبت باشد، اما شما کاری انجام می دهید.

برای انجام بهترین کار، باید کارها را به این دلیل انجام دهید که می خواهید، نه به دلیل انگیزه بیرونی مانند چک حقوق. انجام کاری که فقط برای دستمزد از آن متنفرید، سخت و بدون لذت است، و گاهی اوقات دلیلی است که در آخر هفته چیزی می نوشید و مهمانی می گیرید، فقط برای فراموش کردن ناامیدی خود.

اگر عاشق کار یا وظیفه ای هستید که انجام می دهید، بهترین کار خود را بدون تلاش انجام خواهید داد. کار شما بدون زحمت خواهد بود و عملکرد بسیار بهتری خواهید داشت. این توافق نهایی به شما کمک می کند تا قدرت قراردادهای دیگر را افزایش دهید و در عین حال خود را از الگوهای قدیمی رها کنید.

 

مقالات مرتبط : خلاصه کتاب گاو بنقش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Instagram
بلوویرا در اینستاگرام
Telegram
بلوویرا در تلگرام
Instagram

بلوویرا در اینستاگرام

Telegram

بلوویرا در تلگرام

پست های اخیر:
تبلیغات:
بنر بلوویراکست
سفارش طراحی سایت بلوویرا
خدمات سئو سایت بلوویرا
پشتبانی سایت وردپرس بلوویرا

مقالات مرتبط:

درخواست طراحی سایت:

جهت طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین خود در بستر اینترنت فرم زیر رو پر کنید.

طراحی سایت با بلوویرا
مشاوره

درخواست مشاوره:

برای رزرو وقت مشاوره در حوزه طراحی سایت ، راه اندازی کسب و کار و سئو با ما در تماس باشید.

فهرست