خلاصه کتاب گاو بنفش بلوویرا

 فرض کنید با اتوبوس دارید یک مسیری را از بین دو شهر عبور می کنید و از روستاهایی که بین این دو تا شهر وجود داره. میبینید که خیلی گاوهای قشنگی توی مزارع در حال چرا هستند ، گاو هایی به رنگ قهوه ای ، سفید و مشکی. تعداد گاوهایی که میتونید ببینید ، منظره جذای برای شما درست کرده یه خورده که جلوتر میرین جلوتر یک گاو خیلی زیبای سیاه و سفید می بینید باز یک خرده که جلوتر برید یه گاو فوق العاده زیبای قهوه ای می بینید یه خورده که میرید جلوتر یک دفعه یک گاوی رو می بینید که رنگش بنفشه و اصلاً تعجب می‌کنید و جا می خورید و می‌گین که این چطور گاویه و من تا حالا این مدل گاو ندیدم. به شهر مورد نظرتون که رسیدین همه راجع به اون گاو بنفش صحبت می کنید وقتی می خوابید روز بعد بیدار میشید شاید بهترین گاو قهوه ای یا سیاه و سفیدی که دیدید رو فراموش کرده باشید اما اون گاو بنفش رو نتونستید فراموش کنید. این یک نکته بازاریابی و یک مزیت رقابتی میتونه باشه برای کسب و کارها این یک مثال نمادینی هست که کتاب زده.

کتابی که من خوندم از انتشارات نیک فرجام هست. مترجمش مهرداد یوسفی هست که واقعا روان ترجمه کرده. 160 صفحه هست. من چند ماه پیش این کتاب رو 64 هزار تومن خریدم.

 در این خلاصه کتاب می خوام کتاب گاو بنفش از ست گادین رو براتون بنویسم. راجع به اینکه چطور با استفاده از گاو بنفش بتونید کسب و کار تون رو تبدیل به یک کسب و کار چشمگیر کنید که مشتریان نتونن راجع به شما حرف نزنن.

:(5P)بازاریابی

محصول PRODUCT

قیمت گذاری PRICING

ترفیع PROMOTION

موقعیت یابی POSITIONING

تبلیغات PUBLICITY

و سه تا دیگه هم میتونیم بهش اضافه کنیم:

بسته بندی PACKAGING

انتقال PASS LANG

اجازه PERMISSION

و نهمین پی

گاو بنفش PURPLE COW

مطالب مرتبط: خلاصه کتاب چهار میثاق

 

 توی دنیای بازاریابی t کتاب های زیادی وجود داره که به مردم توصیه میشه بخونن تا خرد و آگاهی شون رو از دنیای بازاریابی افزایش بدن یکی از کتاب هایی که ما پیشنهاد میدیم و بنده خودم هم دوست دارم نه تنها خود نویسنده بلکه تمام ایده هاشو دوست دارم ، ست گادین استاد ، بلامنازع حوزه بازاریابی هست و شکی در این نیست که با این ایده های جنجالی و ۹۹ درصد صحیح قطعاً کتابی که می نویسه و متنی رو که مکتوب میکنه حتما باید خونده بشه.
 در ابتدا نویسنده میاد مثالی که در ابتدای این خلاصه کتاب براتون زدم رو میاره و ذهن خواننده رو درگیر این موضوع میکنه که چطور گاو بنفش رو درست کنیم که توی کسب و کار مون ، که مشتری ها نتونن ما رو نبینن و نتونن از محصول یا خدمات ما چشم‌پوشی کنند و قطعاً راجع به ما به دوستانشوم و اطرافیان شون صحبت کنند و درباره چیزی که دیدن (محصولی را که دیدن خدماتی که تجربه کردن ) رو با دوستانشون به اشتراک بگذارند و راجع بهش صحبت کند و عملاً یک تبلیغات رایگان برای ما و کسب و کار مون داشته باشیم ، به عنوان تبلیغات دهان به دهان که قدرتمندترین نوع تبلیغات هست.
صرف تبلیغ کردن درباره کسب و کار عمرش به پایان رسیده یعنی شما بیاین به دیگران بگید که شما چقدر خوب هستید و چقدر کارتون خوب هست هیچکس حرف شما رو گوش نمیده اما اگه بیاید به دوستتون بگید که از شرکتی خرید کردید که محصولش فوق العاده بوده و تاثیر خوبی گرفتین، نیازی  به این ندارید که بازاریابی کنید این شخصی که به عنوان مشتری از شما خرید کرده تمام کارهای مورد نیاز جهت خرید دوستش از مجموعه شما رو انجام میده اگه بتونید این نوع بازاریابی رو در کسب و کارتون ایجاد کنید شما خیلی خیلی زیاد در هزینه های بازاریابی تون صرفه جویی کردید و خیلی خیلی راحت مشتریان جدید و آسان تری رو برای خرید به کسب و کارتون دعوت می کنید. گاوبنفش یک ایده ای هست که برای کسب و کار تون اجرا می کنید تا مشتریان راجع به اون حرف بزنند و نتونن ازش چشم پوشی کنند. این ایده میتونه یک محصول فوق‌العاده با قیمت ارزان باشه، این ایده میتونه یک محصول انقلابی باشه که شما ادعا میکنید که میتونه دنیا رو تکون بده.

چند مثال برای گاو بنفش

اپل

وقتی شرکت اپل و آقای استیو جابز آیفون رو ارائه کرد دقیقا یک گاو بنفش ارائه کرد چرا؟ چون این محصول فقط یک دکمه داشت و اولین گوشی بود که فقط یک دکمه داشت و بعدها وقتی مک بوک رو ارائه داد باز هم یک گاو بنفش دیگه ای رو ارائه داد چرا چون این نازکترین لپ‌تاپ دنیا بود که قدرتی هم اندازه لپ‌تاپ‌های قطور دنیا داشت.
گاو بنفش استیو جابز با اولین آیفون بلوویرا

کیورد

هنگامی که کمپانی Curad تصمیم گرفت که بزرگترین برند تولید چسب‌زخم یعنی (Band-Aid) را به چالش بکشد، همه فکر کردند دیوانه شده است!
مثلاً در ایران به همه ماالشعیر ها می‌گوییم دلستر؟ در آمریکا هم به چسب‌زخم، می‌گویند Band-Aid! (در این حد در ذهن مردم جا باز کرده)
حالا فکر کنید که کیورَد چطور توانست از رقیبش جلو بزند؟!
کمپانی کیورَد، گاو بنفشش را این چنین رو کرد.چسب زخم‌هایی با عکس‌های کارتونی! از بزرگتر ها بگیر تا کوچک ها، چسب زخم‌هایش را خریدند و هرکس که آن‌ها را می‌دید، حتی اگر بدنش زخم نشده بود هم یک بسته می‌خرید برای روز مبادا داشته باشد
گاو بنفش کمپانی کیورد چسب زخم کارتونی بلوویرا

استارباکس

با توجه به نیازها و علایق مشتریان خود، این زنجیره قهوه‌فروشی یک تجربه لذت‌بخش ارائه داد و از یک کافه ساده به یک نام تجاری بین‌المللی رشد کرد.

گوگل

این شرکت با فراهم کردن خدمات جستجوی اینترنتی رایگان، سریع و کارآمد، به یکی از پرطرفدارترین سایت‌های جهانی تبدیل شد و همچنین با عرضه محصولات و خدمات گوناگون دیگری مثل ایمیل، نقشه، ترجمه، ابر و غیره، بازار را متحول کرد.
لیست کسب و کار شما در چه حوزه ای هست مثلاً در دنیای فست فود شما میتونید یک ساندویچی رو ارائه بدید در قالب مثلاً یک شخصیتی مثل مک دونالد که یک دلقک به عنوان چهره یک کسب و کار این ساندویچی شروع به ارائه ساندویچ میکنه که این تجربه دریافت ساندویچ از یک دلقک میتونه برای مشتری شما یک حس جالبی ایجاد بکنه که اون بره به دوستش تعریف کنه که چه احساسی رو داشته.
اما خیلی ها به اشتباه فکر می کنند استفاده از ایده گاو بنفش باید حتماً با لودگی یا با شوخی‌های رکیک ، با استفاده نادرست از اسامی اشخاص صورت بگیره. مثلاً دیدیم بعضی کسب و کارها با استفاده از شوخی های جنسیتی سعی کردند که خودشون رو سر زبونها بندازند و اومدن یکسری تبلیغ هایی درست کردند که درون تبلیغات متن های استفاده شده که برداشت های دو پهلو می شده از اون ها گرفت و با این ایده که اگر ما این متن را تولید کنیم که محصول ما و حتی تبلیغ ما به طور گسترده وایرال بشه در صورتی که این اتفاق نمی افته و در دنیای حرفه ای حتی اگر تبلیغات شما وایرال بشه و توسط خیلی ها دیده بشه منجر به خرید نمی شه چون من این تبلیغ رو برای دوستم می فرستم و میگم چقدر تبلیغ جذاب بود اما هیچ وقت به دوست من میگم که بیا از اینجا خریداری کن پس سعی کنید گاو بنفش شما یک تجربه عالی برای مشتری باشه ، از استفاده از خدمات یا محصولات تون.
تو هر حوزه‌ای فعالیت داشته باشین مثلاً عکاسی از مجالس عروسی. شما به عنوان یک شخصی که این خدمات را ارائه میدید مشتری تون بعد از ارائه خدمات به عنوان محصول نهایی یک قاب خیلی زیبا از عکس عروس و داماد ایجاد کنید و به صورت اختصاصی برای خودتون و داخل یک قاب عکس اختصاصی خودتون ، عکس عروس و داماد رو قرار بدید و به عنوان هدیه به اون مشتری تون تقدیم کنید.همین کار خیلی راحت که مشتری تون انتظار و توقعی نداشته باشه که این هدیه رو شما بهش بدید. با همین کار ساده شما می تونید رفتاری از مشتری ببینید از رضایتمندی که هیچ وقت تصور نمی کردید و بعد ها میتونید با همین رفتار باعث بشید که مشتری های زیادی وارد کارتون بشه. یک کار خیلی راحت یک کار خیلی کوچک و یک کار خیلی ساده تونست برای شما بازاریابی دهان به دهان ایجاد کنه.
یا اگر در هر حوزه دیگری هستید مثلا مکانیک هستید و می‌خواهید مشتری تون رضایت بیشتری از اومدن به تعمیرگاه شما داشته باشه بعد از اینکه کار مکانیکی تموم شد دیگه حداقل دستمزد ۵۰ هزار تومن هست مثلا. شما یک بوگیر به عنوان هدیه بهش بدید. همین بوگیر باعث میشه مشتری شما هر جایی بره و ازش بپرسن این بو از کجا میاد؟ این بوگیر رو از کجا گرفتی؟ بگه از فلان مکانیکی گرفتم که به عنوان هدیه به من داده. این دوست شما انقدر هیجان زده بشه که ادرس اون مکانیکی رو از شما بگیره و در سری بعد که ماشینش مشکلی داشت سراغ اون مکانیکیه بره.

در دنیای گاو بنفش چه کسی برنده می شود

پر واضح است که بازندگان بزرگ چه کسانی هستند؛ برندهای بزرگ با کارخانه های بزرگ اهداف فصلی، سازمان هایی با اینرسی شرکتی قابل توجه و آستانه های پایین برای ریسک های ادراک شده. این شرکتها وقتی به چرخه رابطه ی تلویزیون – صنعت عادت کنند، سلسله مراتب ها و سیستم هایی را ساخته اند که چشمگیر بودن را به شکل دردناکی دشوار می کنند.
و مشخصاً، برندگان، شرکتهای کوچک و متوسطی اند که به دنبال افزایش سهم
بازار هستند. این ها شرکت هایی هستند که چیزی برای از دست دادن ندارند، اما مهم تر آنکه، در می یابند که با تغییر قوانین بازی، دستاوردهای زیادی می توانند داشته باشند.
البته، شرکتهای بزرگی وجود دارند که این را درک می کنند و جرأت قدم گذاشتن در مسیر کم خطرتر را دارند؛ درست همانطور که شرکتهای کوچکی وجود دارند که در محصولات و استراتژیهای کنونیشان گیر افتاده اند.
در زمان نوشتن این کتاب، آهنگ شماره یک در آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و چند کشور اروپایی دیگر درباره ی کچاپ است. این آهنگ «کچاپ» نامیده میشود و دو خواهری آن را ساخته اند که نامشان را نشنیده اید. فیلم شماره دو در آمریکا یک فیلم سینمایی کم بودجه است که داستانهای انجیل را با بازی سبزیجات نمایش میدهد.
هیچ کدام از اینها کار یک غول رسانهای کند و لنگان نیستند. دلستر سام آدامز چشمگیر بود و بخش قابل توجهی از کسب و کار بادویزر را مال خود کرد. گهواره ۳ هزار دلاری شرکت هارد منیوفکچرینگ بخشی از بازار این محصول را به دست آورد. پیانوی برقی به یاماها” امکان داد سهم خیلی بزرگ تری را از چنگ پیشگامان جا افتاده بازار پیانوی سنتی بیرون بیاورد. صندوق های سرمایه گذاری مشترک کم هزینه و چشمگیر وانگارد همچنان از برتری بازاری فیدلیتی می کاهد. وقتی رقبای ژاپنی بیک، خودکارهای چشمگیر و جذابی را ساختند، بیک بخش بزرگ سهم بازارش را به آنها داد؛ همان طور که بیک یک یا دو نسل قبل، بازار را از چنگ خودنویس ها درآورد.

جمع بندی:

ایده گاو بنفش به همین راحتی هست یعنی شما چیزی در کسب و کارتان ایجاد کنید که چشمگیر باشه و مشتری نتونه از اون چشم پوشی کنه.
میتونه کیفیت محصول شما باشه یا نحوه ارائه محصول شما باشه یا میتونه تبلیغات محصول شما باشه یا می تونه محیط کسب و کار شما باشه و هر چیزی که فکر می کنید مشتری نیاز داره و اگر اون رو ببینه انقدر درگیرش میشه انقدر جذبش میشه که نمیتونه فراموشش کنه و نمیتونه با دوستانش راجع بهش صحبت نکنه.
همین ایده ساده رو اگر توی چسب کسب و کار تون ایجاد کنید می بینید در مدت خیلی کوتاهی سیلی از مشتریان وارد کسب و کارتون میشن فقط به عنوان کسب تجربه این ایده ، فقط برای دیدن اون ایده فقط برای لمس اون تجربه کاربری جذاب. همین موضوع ساده همین گاو بنفش رو اگر شما اجرا کنید تاثیر عظیمی در فروش شما تو کسب و کار تون خواهد داشت‌.
مطالب مرتبط: خلاصه کتاب ثروتمند ترین مرد بابل

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Instagram
بلوویرا در اینستاگرام
Telegram
بلوویرا در تلگرام
Instagram

بلوویرا در اینستاگرام

Telegram

بلوویرا در تلگرام

پست های اخیر:
تبلیغات:
بنر بلوویراکست
سفارش طراحی سایت بلوویرا
خدمات سئو سایت بلوویرا
پشتبانی سایت وردپرس بلوویرا

مقالات مرتبط:

درخواست طراحی سایت:

جهت طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین خود در بستر اینترنت فرم زیر رو پر کنید.

طراحی سایت با بلوویرا
مشاوره

درخواست مشاوره:

برای رزرو وقت مشاوره در حوزه طراحی سایت ، راه اندازی کسب و کار و سئو با ما در تماس باشید.

فهرست