سئو چیست؟

تعریف سئو

سئو یا سئوی سایت برگرفته از کلمه SEO یا بهینه سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) است.

سئو را می‌توان مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و استراتژی‌ها برای بهینه سازی وب سایت در جهت کسب رتبه در صفحات نتایج جستجو و بازدیدکننده دانست.

سئو رقابتی است که پایانی برای آن نمی‌توان تصور کرد. به همین خاطر دانش یک سئوکار و متخصص سئو باید به صورت پیوسته و مداوم با الگوریتم‌های گوگل و تکنیک‌های آن بروز باشد.

سئو یعنی فرآیند تغییر دادن طراحی و محتوای وبسایت برای نمایش بهتر در موتور جستجو می باشد. با بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو، شما می توانید قابلیت دیده شدن وبسایت خودتان را در جستجوهای ارگانیک و غیر پولی در نتایج موتور جستجو، تقویت کنید.

انواع سئو:

سئوی تکنیکال:

سئوی تکنیکال به بخشی از بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو گفته می‌شود که به رفع مشکلات فنی و ساختاری سایت مربوط می‌شود. سئوی تکنیکال شامل عواملی مانند سرعت لود صفحات، نحوه ایندکس شدن محتوا، امنیت وب‌سایت، سازگاری با دستگاه‌های مختلف و استفاده از فرمت‌های مناسب برای تصاویر و ویدئوها است. هدف از سئوی تکنیکال این است که تجربه کاربری را بهبود بخشیده و به موتورهای جستجو کمک کند تا سایت را به درستی تحلیل و رتبه‌بندی کنند.

سئوی داخلی:

سئوی داخلی یکی از مهمترین بخش‌های بهینه‌سازی وبسایت برای موتورهای جستجو است. سئوی داخلی شامل تمام عناصری است که در داخل صفحات وب قابل کنترل و تغییر هستند. این عناصر شامل محتوا، عنوان، توضیحات متا، تگ‌های هدینگ، URL، لینک‌های داخلی و خارجی، تصاویر، سرعت سایت و سازگاری با موبایل هستند. هدف از سئوی داخلی ارائه محتوای کاربرپسند و معتبر است که به نیازها و سوالات کاربران پاسخ دهد و همچنین به الگوریتم‌های گوگل نشان دهد که صفحه شما برای کلمات کلیدی مورد نظر مناسب است. برای انجام سئوی داخلی باید از روش‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل بازار، رقبا و کاربران استفاده کرد و به طور مداوم عملکرد صفحات را ارزیابی و بهبود بخشید.

 

مقالات مرتبط: دیجیتال مارکتینگ چیست و انواع دیجیتال مارکتینگ

سئوی خارجی:

سئوی خارجی یکی از بخش‌های مهم بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است که شامل فعالیت‌هایی در خارج از سایت می‌شود. هدف از سئوی خارجی افزایش اعتبار و ارزش سایت در چشم گوگل و کاربران است. برخی از تکنیک‌های کلیدی سئوی خارجی عبارتند از:

– لینک‌سازی: به معنای دریافت لینک‌های کیفی و مرتبط از سایت‌های دیگر به سایت خود است. لینک‌ها نشان‌دهنده‌ی رابطه و توصیه بین سایت‌ها هستند و گوگل به آن‌ها توجه زیادی می‌کند.
– تولید محتوا: به معنای ایجاد محتوای جذاب و مفید برای کاربران است که باعث جلب توجه و اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌شود. محتوا می‌تواند به صورت مقاله، ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک و غیره باشد.
– تبلیغات: به معنای استفاده از رسانه‌های مختلف برای افزایش شناخت و بازدید سایت است. تبلیغات می‌تواند به صورت رپورتاژ، بنر، پست اسپانسر شده، تبلیغات گوگل و غیره باشد.

سئوی خارجی نقش مهمی در رقابت با سایت‌های دیگر و جذب بازدیدکنندگان هدف دارد. برای انجام سئوی خارجی باید با تحلیل رقبا، شناسایی کلمات کلیدی، برنامه‌ریزی استراتژیک و پیاده‌سازی منظم کار کرد.

بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که به افزایش کمیت و کیفیت بازدید از سایت شما از طریق نتایج طبیعی موتورهای جستجو می پردازد.

حالا این فرآیند چه چیزی را دربرمی گیرد؟

برای درک این مطلب که سئو واقعا چه معنایی دارد. بیایید به قسمت های آن نگاهی بیندازیم:

کیفیت ترافیک:

شما می توانید همه ی بازدیدکندگان جهان را جذب کنید، اما اگر آنها به سایت شما بیایند برای اینکه گوگل به آنها گفته است که شما فروشنده ی گوشی های سامسونگ هستید در حالی که شما زنبور داری هستید که عسل می فروشید، این بازدید کیفی نیست.

کمیت ترافیک:

هنگامی که شما افراد درستی دارید که از طریق نتایج  جستجوی خود به پیج شما می رسند، درنتیجه بازدید طبیعی شما بیشتر می شود.

نتایج طبیعی:

تبلیغات قسمت عمده ی نتایج جستجوی اینترنتی را شامل می شوند. بازدید طبیعی، بازدیدی است که شما مجبور به پرداخت وجهی بابت آن نیستید.

شما ممکن است به یک موتور جستجو به عنوان یک جعبه فکر کنید که به آن رجوع می کنید تا پرسشی را درون یک جعبه تایپ کنید و گوگل یا هر موتور جستجویی که از آن استفاده می کنید با لیست بلندی از لینک های وبسایت هایی که ممکن است پاسخ شما را داشته باشند به پاسخ می دهد.

پشت این لیست جادویی چه چیزی وجود دارد؟

حالا ببینیم موتور جستجو چطور عمل می کند: گوگل یک خزنده ی وب دارد که می رود و اطلاعاتی را همه ی محتواهایی که می تواند در اینترنت بیابد جمع آوری می کند. خزنده همه ی آن اطلاعات صفر و یکی را به موتور جستجو می آورد تا یک لیست درست کند. سپس این لیست از طریق یک الگوریتم که تلاش می کند تمامی آن اطلاعات را با پرسش شما هماهنگ کند تغذیه می شود.

فاکتورهای زیادی در الگوریتم موتورهای جستجو دخیل هستند که ترکیبی از سئو داخلی و سئو خارجی سایت می باشند.

سئوی تکنیکال:

سئوی محلی یک استراتژی حیاتی در حوزه بازاریابی آنلاین است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی مرتبط با موقعیت جغرافیایی خود بالاترین رتبه را داشته باشند. این استراتژی تاکید بر بهینه‌سازی صفحات وب و محتوای محلی دارد تا کاربران محلی بتوانند به راحتی خدمات و محصولات محلی را پیدا کنند. از اقدامات مهم سئوی محلی می‌توان به به‌روزرسانی دقیق اطلاعات در صفحات Google My Business، درج نظرات و امتیازات مشتریان، بهینه‌سازی برچسب‌های موقعیتی و استفاده از کلمات کلیدی محلی اشاره کرد. با استفاده از سئوی محلی، کسب‌وکارها می‌توانند به بهترین شکل ممکن در محیط آنلاین به جلب توجه مشتریان محلی بپردازند و رشد فعالیت خود را تقویت کنند.

سئو چگونه کار می کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات ها برای خزیدن در صفحات وب ، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آنها در فهرست خود استفاده می کنند. فهرست را مانند یک کتابخانه غول پیکر در نظر بگیرید که در آن یک کتابدار می تواند یک کتاب (یا یک صفحه وب) را برای کمک به شما پیدا کند ، دقیقاً همان چیزی را که در آن زمان به دنبال آن هستید پیدا کنید.

در مرحله بعد، الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن صدها فاکتور یا سیگنال رتبه‌بندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که صفحات با چه ترتیبی باید در نتایج جستجو نمایش داده شوند. در مثال کتابخانه ما، کتابدار تک تک کتاب‌های موجود در کتابخانه را خوانده است و می‌تواند دقیقاً به شما بگوید که کدام یک پاسخ سؤالات شما را خواهد داد.به این صورت که ربات‌های جستجو دقیقاً تخمین می‌زنند که یک وب‌سایت یا صفحه وب چقدر می‌تواند به جستجوگر آنچه را که جستجو می‌کند ارائه دهد.

برخلاف تبلیغات ، شما  نمی‌توانید برای به دست آوردن رتبه‌بندی جستجوی ارگانیک بالاتر به موتورهای جستجو پولی بپردازید، این بدان معناست که کارشناسان سئو باید روی سایت شما کار کنند. اینجاست که ما (سئو کار ها) وارد می شویم.

گوگل برای اجرای فرآیند جستجو و دسته‌بندی صفحات از سه مرحله استفاده می‌کند:

1. خزش (Crawling):
گوگل از ربات‌ها برای تفحص و جستجوی صفحات جدید در وب استفاده می‌کند. برای اینکه گوگل یک صفحه را شناسایی کند، باید دارای لینک‌هایی باشد که به آن اشاره کنند. هرچه تعداد پیوندها به یک صفحه بیشتر باشد، گوگل سریع‌تر آن را شناسایی می‌کند و بروزرسانی‌های آن را بررسی می‌کند.

2. اندیکس‌گذاری (Indexing):
پس از کشف یک صفحه جدید توسط ربات‌ها، محتوای کامل آن شامل متن، تصاویر، ویدیوها، و پادکست‌ها بررسی می‌شود. اگر این محتواها توسط ربات‌ها تایید شوند، به فهرست گوگل اضافه می‌شوند تا در زمان مناسب برای کاربران نمایش داده شوند.

3.رتبه‌بندی (Ranking):
هنگامی که محتواها به فهرست‌های مربوط به خود اضافه شدند، الگوریتم‌های گوگل بر اساس دستورالعمل‌های خود، آنها را رتبه‌بندی می‌کنند. در این مرحله، تعیین می‌شود که در جستجوی کاربر، کدام سایت در چه صفحه و در چه جایگاهی نمایش داده شود.

چرا سئو اهمیت دارد؟

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، فرایندی است که با استفاده از تکنیک ها و راهکارهای مختلف، سعی می کند تا وب سایت یا صفحه وب را برای کاربران و موتورهای جستجو قابل دسترس و مفید کند. سئو به وب سایت کمک می کند تا در نتایج جستجو بالاتر قرار بگیرد و بیشتر دیده شود. این باعث می شود که ترافیک، بازدید، اعتبار و فروش وب سایت افزایش یابد. سئو اهمیت دارد چون اکثر کاربران اینترنت از موتورهای جستجو برای پیدا کردن اطلاعات، محصولات یا خدمات مورد نظر خود استفاده می کنند. بنابراین، اگر وب سایت شما برای کلمات کلیدی مرتبط با حوزه خود بهینه شده باشد، شانس دارید که بیشتر توسط کاربران هدف پیدا شده و مورد توجه قرار گیرید.

انواع سئو: سئوی کلاه سفید سئوی کلاه سیاه بلوویرا

سئو از نظر استفاده

سئو به دو دسته کلی سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه تقسیم می شود که نشان دهنده دو روش متفاوت برای بهینه سازی سایت برای جستجوگرها هستند. در صنعت سئو، نظرات متنوعی درباره بهترین روش های سئو وجود دارد. این اصطلاحات بیانگر روش های صحیح و نادرست سئو هستند. تفاوت اصلی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه این است که سئو کلاه سفید با رعایت دستورالعمل های گوگل، تجربه کاربر را بهتر می کند، اما سئو کلاه سیاه این دستورالعمل ها را زیر پا می گذارد و فقط به جذب جستجوگرها برای رتبه بندی علاقه مند است و از کاربران انسانی بی خبر است. در واقع سئو کلاه سیاه با فریب دادن جستجوگرها، سایت خود را به عنوان یک منبع مفید جلوه می دهد در حالی که اینطور نیست.

سئوی کلاه سفید:

کلاه‌سفیدها خیلی قانون‌مند هستند، به اصول اخلاقی پایبندند، به دستورالعمل‌ها احترام می‌گذارند و کلاً کارشان صحیح است؛ مثل دانش‌آموزان شاگرد اول!

سئوی کلاه سفید تکنیک‌های مجاز و تأییدشده موتورهای جست‌جو هستند که رتبهٔ سایت را به‌شکل طبیعی و پایدار افزایش می‌دهند. مثل تمام راهکارهایی که در سئوی داخلی، خارجی و فنی گفتیم.

این روش بهترین و تمیزترین روش برای بهینه‌سازی سایت‌تان است. هرچند کمی زمان می‌برد تا نتایج را ببینید، در عوض مطمئن هستید که نتایج حاصل شده دائمی هستند.

سئوی کلاه سفید بر اساس ۲ عامل اصلی بنا شده است:

تولید محتوایی باکیفیت و مفید که برای مخاطب ارزش داشته باشد؛
کمک به گوگل برای فهم راحت و زود سایت و محتواهای آن.

سئوی کلاه سیاه:

کلاه‌سیاه‌ها دقیقاً برعکس سفیدها هستند؛ اهل شکستن قوانین، عجله‌کار، تقلب‌کار و فریب‌کار!

سئوی کلاه سیاه از روش‌های غیرمجاز، اسپم و گول زدن گوگل و کاربر برای افزایش رتبهٔ سایت در نتایج جست‌وجو بهره می‌برد.

شاید با تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه و نادیده گرفتن قوانین گوگل (مثلاً خرید بک‌لینک ارزان، کامنت‌های بی‌معنی، محتواهای کپی شده، ری‌دایرکت‌های مخفی، تکرار زیاد کلمات کلیدی و… )، بتوانید خیلی زودتر به صدر گوگل برسید؛ ولی به همان سرعت هم دست‌تان را می‌بیند و با کارت قرمز گوگل، به پایین جدول نتایج فرو می‌ریزید! (در بعضی موارد، شما حتی از نتایج جست‌وجو کاملاً حذف می‌شوید)

این روش مثل اثر قرص مسکن بر روی درد است! زود یا دیر اثر آن تمام می‌شود و درد دوباره شروع می‌شود؛ پس این روش را کلاً رها کنید و دنبال بهبود موقت نباشید!

سئوی کلاه خاکستری:

کلاه‌خاکستری‌ها جبههٔ میانی هستند؛ نه خیلی قانون‌پسندند و نه خیلی قانون‌شکن!

به زبان روان، سئوی کلاه خاکستری یک چیزی بین سفید و سیاه است؛ یعنی برای بهبود رتبهٔ سایت، روش‌های تقریباً غیرمجاز (از دید گوگل) را طوری اجرا می‌کند که گوگل از غیرمجازبودن آن مطلع نشود. بگذارید یک نمونه بدهم.

در حالت معمول دریافت رایگان بک‌لینک از سایت‌های معتبر دیگر، تاثیر زیادی در سئو سایت دارد و رتبهٔ آن را بالاتر می‌کشد؛ ولی حداقل در وب فارسی، این روش خیلی عادی و رایج نیست.

چون تعداد کسب‌وکارهایی که حاضرند به سایت رقیب خود لینک بدهند، از انگشتان یک دست هم کمتر است!

اینجا تکنیک‌های سئوی کلاه سفید جواب نمی‌دهد (یا خیلی دیر جواب می‌دهد)، پس چه کار کنیم؟

در این شرایط، یا باید از سایت‌های دیگر به‌صورت انبوه لینک خرید که سئوی کلاه سیاه است و گوگل خیلی زود شمارهٔ شما را می‌گیرد، یا باید نامحسوس عمل و از سئوی کلاه خاکستری استفاده کنید.

روش دوم ریسک کمتری دارد و نتیجهٔ خوبی از آن مشاهده می‌کنید.

مثلاً به‌جای خرید فله‌ای بک‌لینک، می‌توانید از یک پلتفرم انتشار رپورتاژ معتبر، رپورتاژ باکيفيت بخرید و در فواصل زماني مختلف منتشر کنید.

در این روش، لینک‌ها در بین یک محتوای مفید و مرتبط قرار داده و در یک سایت معتبر منتشر مي شود و در این رپورتاژ ها هم محدوديت خاصي برای لینك دادن در نظر گرفته مي شود؛ بنابراین گوگل خيلي تشخيص نمي دهد كه لينك ها خريدي هستند و رتبهٔ سایت شما را تقويت مي كند.

 

مقالات مرتبط: الگوریتم رنک برین (Rank brain) چیست؟

 

تفاوت سئو و گوگل ادز

سئو (سئوی سایت) و تبلیغات در گوگل دو راهکار متفاوت در زمینه بازاریابی آنلاین هستند که هرکدام با اهداف و ابزارهای خاص به بهبود دیدibilitیت و جذب مخاطبین می‌پردازند. سئو به بهینه‌سازی وبسایت و محتوای آن برای موتورهای جستجو معطوف است. این استراتژی به کمک بهبود موقعیت سایت در نتایج طبیعی گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌پردازد. برعکس، تبلیغات در گوگل به استفاده از پلتفرم‌های تبلیغاتی گوگل مثل Google Ads اشاره دارد که امکان نمایش تبلیغات پرداختی در نتایج جستجو، شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های همکار را فراهم می‌کند. این تبلیغات به طور مستقیم بر اساس هزینه و کلیک‌های دریافتی تعیین می‌شوند و نهایتاً در بخش‌های تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند.

سئو بیشتر به استراتژی‌های طولانی‌مدت متمرکز است و بر روی بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو تأکید دارد. در مقابل، تبلیغات در گوگل به عنوان یک روش پرداختی فوری برای جلب توجه و فوریت اقدام به نمایش آگهی‌ها و جلب کلیک‌های سریع مخاطبین دارد. هر کدام از این راهکارها با ویژگی‌ها و مزایا خود به بهبود سایت و موفقیت آنلاین برندها کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Instagram
بلوویرا در اینستاگرام
Telegram
بلوویرا در تلگرام
Instagram

بلوویرا در اینستاگرام

Telegram

بلوویرا در تلگرام

پست های اخیر:
تبلیغات:
بنر بلوویراکست
سفارش طراحی سایت بلوویرا
خدمات سئو سایت بلوویرا
پشتبانی سایت وردپرس بلوویرا

مقالات مرتبط:

درخواست طراحی سایت:

جهت طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین خود در بستر اینترنت فرم زیر رو پر کنید.

طراحی سایت با بلوویرا
مشاوره

درخواست مشاوره:

برای رزرو وقت مشاوره در حوزه طراحی سایت ، راه اندازی کسب و کار و سئو با ما در تماس باشید.

فهرست