دیجیتال مارکتینگ چیست و انواع دیجیتال مارکتینگ

  1. خانه
  2. بلوویرا بلاگ
  3. دیجیتال مارکتینگ چیست و انواع دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بلوویرا

دیجیتال مارکتینگ دیگه یعنی چی؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی با ابزار های دیجیتال به همین راحتی.

به طور کلی هر کاری که شما در اون از ابزارهای دیجیتال (مثل ایمیل، سایت، پیامک و غیره برای تبلیغات، فروش، نظرسنجی یا معرفی محصولات یا خدماتتون استفاده کنید، به نوعی بازاریابی دیجیتال محسوب میشه.

اگه بخوایم کامل تر توضیح بدیم ، دیجیتال مارکتینگ به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیره گفته میشه. این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتاله.به گفته نیل پاتل (دیجیتال مارکتر معروف هیندوستان) دیجیتال مارکتینگ به ترکیب پر رو  از بازاریابی ، جذب و حفظ مشتری با استفاده از ابزارهای دیجیتاله. با توجه به تعریف این دوست هندیمون ، دیجیتال مارکتینگ ابزار قدرتمندی برای بازاریابی محصولات و خدمات توسط رسانه های جدید در دنیای دیجیتال محسوب میشه.

بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی دو شیوه متفاوت برای ارائه محصولات و خدمات هستند. بازاریابی سنتی از رسانه‌های غیر اینترنتی مثل روزنامه، تلویزیون، رادیو و بیلبورد های تبلیغاتی سطح شهر استفاده می‌کند. اما بازاریابی آنلاین از پلتفرم‌های مبتنی بر اینترنت مثل سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک و… استفاده می‌کند. تمایز‌های اساسی بین این دو بازاریابی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • بازاریابی آنلاین امکان رصد و سنجش نتایج تبلیغات را دارد، اما بازاریابی سنتی نه.
  • بازاریابی آنلاین تعامل دو طرفه با مشتریان را فراهم می‌کند، اما بازاریابی سنتی یک طرفه است.
  • بازاریابی آنلاین هزینه کمتر و بازدهی بالاتری دارد، اما بازاریابی سنتی هزینه بالاتر و بازدهی پایین‌تری دارد.
  • بازاریابی آنلاین قابلیت هدف‌گیری مخاطبان هدف را دارد، اما بازار‌يابي سنتي به صورت عمومی و گسترده است.
  • بازاريابي آنلاين قابل کنترل و قابل تغيير است، اما بازاريابي سنتي بعد از اجرا قابل تغيير نيست (میتونی بیلبوردی که زدی به سطح شهرو ادیت کنی؟) .
  • بازاريابي آنلاين بيشتر به مخاطبان جوان و فعال در فضاي مجازي دسترسي دارد، اما بازاريابي سنتي بيشتر به مخاطبان پير و عادي دسترسي دارد.

بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای پیدا کردن مشتری برای خدمات و محصولاتمون. در واقع در این روش بازاریابی بیشتر وابسته به رسانه های دیجیتال مثل شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام تلگرام و غیره هست. استفاده از شبکه های اجتماعی به نوعی به بازاریابی دیجیتالی ما کمک می کنن. حالا فرقی نمی کنه بازاریابی ما در شبکه های اجتماعی به صورت رایگان باشه یا بخوایم بابتش پول پرداخت کنیم.

مقالات پیشنهادی : نیچ مارکتینگ

استفاده از هر نوع رسانه ای که مربوط به کسب و کارهای دیجیتاله می تونیدبه بازاریابی دیجیتال ما کمک کنه. مثلا با استفاده از بهینه سازی سایتمون برای موتورهای جست و جو می تونیم از طریق موتورهای جست و جو و به ویژه گوگل مشتریان زیادی رو با محصولات و خدمات خودمون آشنا کنیم.به طور خیلی ساده، بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابیه که در اون از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال برای مقاصد بازاریابی استفاده میشه. باید توجه داشته باشیم که وقتی که صحبت از ابزارهای دیجیتاله، الزامی به اینکه در بستر اینترنت فعالیت کنن نیست و در واقع دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از فعالیت‌های بازاریابیه که می‌تونه در بستر اینترنت باشه یا نباشه. همین امر نقطه تمایز بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتیه.

دیجیتال مارکتینگ میتونه برای هر کسب و کاری جواب بده ، بدون توجه به چیزی که کسب و کار شما ارائه میده. همچنین دیجیتال مارکتینگ شامل ایجاد پرسونای مشتریانتون جهت شناسایی نیازهاشون و ایجاد محتوای با ارزش آنلاین با توجه به این نیازها میشه. البته باید بگم که این معنی رو نمیده که تمامی بیزینس ها باید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ رو به شیوه های مشابه یه هم پیاده سازی کنن.

یه تعریف ریز از پرسونا:

پرسونا تصویر فرضی کسیه که اون رو به عنوان مشتری محصول یا خدماتمون در نظر گرفتیم.

 

انواع دیجیتال مارکتینگ

کانال های بازاریابی دیجیتالی شامل موارد زیر می شود:

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ ابزارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان پیام‌های بازاریابی را از طریق دستگاه‌های الکترونیکی به مخاطبان هدف ارسال کرد. برخی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ عبارت اند از:

  • طراحی و توسعه وبسایت 
  • بازاریابی موتور های جستجو (سئو)
  • بازاریابی محتوایی
  • ویدئو مارکتینگ
  • سوشال مدیا مارکتینگ
  • افلیت مارکتینگ
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی پیامکی
  • رپورتاژ آگهی
  • وایرال مارکتینگ

طراحی و توسعه وب سایت

بازاریابی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه سازی برای موتور های جستجو یا همان SEO راز موفقیت هر وب سایت است. SEO به شما کمک می کند تا سایت خود را برای کاربران و موتور های جستجو بهینه کنید، محتوای جذاب و مفیدی بسازید، لینک های قوی و معتبری بگیرید و در نهایت ترافیک بالا و کسب و کار پرسودی داشته باشید. SEO شامل سه بخش اصلی است: تکنیکال، سئوی داخلی و سئوی خارجی. هر یک از این بخش ها نقش مهمی در رسیدن به اهداف SEO دارند.

با استفاده از SEO، شما می توانید:

  • در نتایج جستجو بالا بیایید و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کنید
  • بازدیدکنندگان خود را با محتوای ارزشمند و مناسب راضی کنید
  • بازدیدکنندگان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید
  • هزینه های تبلیغات خود را کاهش دهید و سود خود را افزایش دهید
  • برند خود را شناسانده و اعتماد جذب کنید
  • با رقبای خود رقابت کنید و پیشی بگیرید

SEO یک فرصت طلایی است که نباید از دست بدهید. با ما تماس بگیرید تا با خدمات حرفه ای ما، وب سایت خود را بهینه سازی کنید. درخواست سئو

مقالات مرتبط: سئو چیست؟ چرا اهمیت بالایی دارد؟

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از کانال های بازاریابی دیجیتال است که با تولید و توزیع محتوای ارزشمند و سازگار با اهداف برند، مخاطبان هدف را جذب کرده، حفظ و تعامل با آن‌ها را افزایش می‌دهد. محتوا می‌تواند شامل نوشته، تصویر، صوت، ویدئو، اینفوگرافیک و… باشد. هدف از بازاریابی محتوایی این است که به مخاطبان خود اطلاعات مفید و کاربردی بدهید، نیازها و سوالات آن‌ها را پاسخ دهید، اعتماد و وفاداری آن‌ها را جلب کنید و در نهایت آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید.

مقالات مرتبط: انواع محتوا در بازاریابی محتوایی

 

بازاریابی ویدئو یا ویدئو مارکتینگ

بازاریابی ویدئویی یک روش تبلیغاتی است که از ویدئوهای جذاب و مفید برای ارتباط با مخاطبان و افزایش آگاهی، اعتماد و عملکرد نسبت به یک برند، محصول یا خدمات بهره می‌برد. بازاریابی ویدئویی می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها، ایمیل‌ها و پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات صورت گیرد. هدف اصلی بازاریابی ویدئویی این است که مخاطبان را به مشتری تبدیل کند یا آن‌ها را به عمل مورد انتظار برند وادار کند. برای داشتن یک بازاریابی ویدئویی موثر، لازم است که ویدئو با استراتژی بازاریابی کلی هماهنگ باشد، با نیازها و علایق مخاطبان منطبق باشد، کیفیت بالای تصویر و صدا داشته باشد و فرمت مناسب برای پخش در کانال‌های مختلف را هم دارا باشد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ، نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که از طریق پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای ترویج و تبلیغ برند، محصول یا خدمات استفاده می‌کند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که با مشتریان و مخاطبان خود مستقیما در تعامل باشند، آگاهی و اعتماد آن‌ها را نسبت به برند بالا ببرند، ترافیک سایت خود را افزایش دهند و در نهایت فروش خود را تقویت کنند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شامل انجام فعالیت‌های متنوع در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، توئیتر، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و غیره است. این فعالیت‌ها شامل: تولید و منتشر کردن محتوای جذاب و مفید برای مخاطبان هدف، گوش دادن به نظرات، پاسخ دادن به سوالات و انتقادات کاربران، تحلیل و گزارش عملکرد و نتایج تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

افیلیت مارکتینگ

افلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یک روش جدید بازاریابی است که در آن شما به عنوان یک ناشر، محصولات یا خدمات دیگران را به مخاطبان خود معرفی و ترویج می کنید و در ازای هر عملکرد خاص (مثل فروش، کلیک یا لید) که از طرف شما برای صاحب محصول ایجاد می شود، پورسانت دریافت می کنید.

افلیت مارکتینگ برای شروع به سرمایه زیاد، داشتن خود محصول یا تجربه حرفه ای نیاز ندارد. شما فقط باید یک موضوع را بر اساس علاقه مندی خود انتخاب کنید و محتوای جذاب و مفید برای بازدیدکنندگان خود ارائه می دهید. سپس شما می توانید با استفاده از شبکه های همکاری در فروش، با صاحبان محصولات یا خدمات مناسب برای بازار هدف خود همکاری کنید و لینک های افلیت خود را در سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و یا هر کانال دیگر قرار دهید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار (مانند مستر هانتر، مجتبی شفیعی، کامیار، سرنا امینی و…) که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و دارای دنبال‌کنندگان زیادی هستند. این افراد می‌توانند در حوزه‌های مختلف تخصص داشته باشند و به وسیله محتوای خود روی نظرات و تصمیمات خرید مخاطبان خود تاثیر بگذارند. اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش جدید و موثر برای افزایش شناخت برند، اعتمادسازی و جذب مشتری است که بسیاری از کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند.

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یک شکل از بازاریابی دیجیتال است که از ایمیل به عنوان یک کانال برای ارتباط با مشتریان بالقوه یا موجود استفاده می کند. بازاریابی ایمیلی می تواند اهداف مختلفی داشته باشد، مانند افزایش آگاهی از برند، افزایش فروش، تولید سرنخ ها، یا تقویت وفاداری. بازاریابی ایمیلی معمولا شامل ارسال پیام های شخصی و مرتبط به گروه هدف بر اساس علایق، ترجیحات، و رفتار آنها است. بازاریابی ایمیلی همچنین می تواند شامل خبرنامه ها، تبلیغات، نظرسنجی ها، دعوت نامه ها، و سایر انواع محتوایی باشد که ارزش را به گیرندگان اضافه می کند. بازاریابی ایمیلی می تواند راهکار موثر و صرفه جوی در هزینه برای دسترسی به تعداد زیادی از افراد و سنجش تاثیر کمپین ها باشد.

مقالات مرتبط: ایمیل مارکتینگ یک بازاریابی قدیمی اما پرقدرت

SMS مارکتینگ

بازاریابی پیامکی یک شکل از بازاریابی دیجیتال است که از پیام های متنی برای ارتباط با مشتریان و چشم اندازها استفاده می کند. بازاریابی پیامکی می تواند به کسب و کارها کمک کند تا آگاهی از برند را افزایش دهند، لید تولید کنند، فروش را افزایش دهند، و وفاداری مشتری را بهبود بخشند. بازاریابی پیامکی مزایای بسیاری نسبت به کانال های دیگر دارد، مانند نرخ مطالعه بالا، هزینه پایین، تحویل فوری، و شخصی سازی. اس ام اس مارکتینگ همچنین چالش هایی دارد، مانند رعایت قوانین، جلوگیری از ارسال هرزنامه، و حفظ ارتباط. برای موفق شدن در بازاریابی پیامکی، کسب و کارها نیاز به رعایت بهترین شیوه ها دارند، مانند تقسیم بندی جمعیت هدف، طراحی پیام های جذاب، ارائه ارزش، و سنجش نتایج.

رپرتاژ آگهی

رپورتاژ یک شکل از بازاریابی دیجیتال است که از تکنیک های داستان گویی برای ایجاد محتوای جذاب و اصیل برای مخاطبان آنلاین استفاده می کند. رپورتاژ می تواند به عنوان یک کانال بازاریابی دیجیتال برای نمایش ارزش ها، ماموریت، و تاثیر برند، و همچنین آموزش و الهام بخشیدن به مشتریان بالقوه استفاده شود. رپورتاژ آگهی می تواند شکل های مختلفی داشته باشد، مانند پست های وبلاگ در سایت های پر بازدید، ویدئوها، پادکست ها، یا پست های شبکه های اجتماعی، بسته به پلتفرم و جمعیت هدف. رپورتاژ آگهی به دیجیتال مارکتر ها کمک کند تا اعتماد و اعتبار خود را با مشتریان خود بسازند، و همچنین خود را از رقبای خود متمایز کنند.همچنین می تواند دید و دسترسی به محتوای آنلاین برند را با بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو از طریق استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو (SEO) افزایش دهد.

وایرال مارکتینگ

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ نوعی روش بازاریابی است که از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ و برندینگ محصول یا خدمات استفاده می کند. در این روش، پیام بازاریابی به صورت دهان به دهان بین کاربران گسترش می یابد و باعث می شود که محتوای تبلیغاتی به سرعت و بدون هزینه زیاد به دست مخاطبان برسد. وایرال مارکتینگ دارای روش های مختلفی است که بسته به جذابیت، خلاقیت و ارزش محتوا می توانند تاثیرگذار باشند.

مثال های وایرال مارکتینگ:

  • ویدئو گانگنام استایل: این ویدئو که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، با بالاترین تعداد بازدید در یوتوب (بالغ بر ۵.۳ مليارد) به عنوان يك نمونه شاخص وایرال مارکتینگ شناخته شده است. اين ويديو با جذابيت، خلاقيت و طنز خود، توجه فراوان كاربران را جلب كرده و در سطح جهان منتشر شده است.
  • عکس تخم مرغ: این عکس که در سال ۲۰۱۹ در اینستاگرام منتشر شده است، با بالاترین تعداد لایک (بالغ بر ۵۴.۵ مليون) به عنوان پر لایک ترین عکس تاريخ اينستاگرام شده است.
مقالات مرتبط: خلاصه کتاب مسری

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Instagram
بلوویرا در اینستاگرام
Telegram
بلوویرا در تلگرام
Instagram

بلوویرا در اینستاگرام

Telegram

بلوویرا در تلگرام

پست های اخیر:
تبلیغات:
بنر بلوویراکست
سفارش طراحی سایت بلوویرا
خدمات سئو سایت بلوویرا
پشتبانی سایت وردپرس بلوویرا

مقالات مرتبط:

درخواست طراحی سایت:

جهت طراحی سایت و راه اندازی کسب و کار آنلاین خود در بستر اینترنت فرم زیر رو پر کنید.

طراحی سایت با بلوویرا
مشاوره

درخواست مشاوره:

برای رزرو وقت مشاوره در حوزه طراحی سایت ، راه اندازی کسب و کار و سئو با ما در تماس باشید.

فهرست